Hvad mon fremtiden bringer

I går skulle vi jo have haft andesteg, men det blev udskudt til i aften.

Vi tog i stedet til informations aften for 7. og 8. klasses elever og deres forældre på Menlo-Atherton High School.
Det er den high school Cathrine kommer på medmindre hun aktivt vælger at søge ind på en anden, så det var meget rart at tidligt høre mere om den synes vi.

Vi startede med velkomst af rektor og college advisor (studievejleder må det hedde på dansk) og en fra Leadership i 12. klasse. Alle var gode, men eleven var klart bedst, han fortalte om alle mulighederne på skolen og om hvordan han selv var startet i 9. klasse (High School er 9. – 12. klasse) som en lille meget genert dreng som absolut ikke turde tale foran en gruppe, og nu stod han der og talte helt afslappet foran en ridiculously stor gruppe mennesker. Han var god og solgte helt klart sin skole rigtig godt.

Lidt kolde facts:
Skolen har omkring 2000 elever, det er en stor skole sammenlignet med La Entrada hvor Cathrine går nu, der er de knap 600 elever, fordelt på 5 årgange.

Det er den High School med 2. størst socio-økonomisk diversitet i hele USA, den anden ligger i Washington D.C.
41% af eleverne er hvide, 37% hispanic/latinos

Derefter blev vi vist rundt på skolen og lærerne fortalte om hvert fag.

Først besøgte vores gruppe, Engelsk – de har 4 niveauer i Engelsk i 9. og 10. klasse, i 11. klasse er der 3 forskellige Engelsk fag at vælge i mellem og i 12. klasse har eleverne 5 forskellige Engelskfag at vælge imellem, f.eks AP (College level) Literature og Creative Writing.

Derefter var det Social studies (Historie, Geografi og Samfundsfag), der er eleverne ikke niveaudelt i 9. og 12.klasse, for som læreren sagde, en del af Social Studies er at lære at begå sig i den virkelige verden, og det kan de blandt andet lære lige her på skolen fordi der er så stor diversitet mellem eleverne. Meget smart synes jeg, og faktisk synes jeg det vil være betryggende at vide at Cathrine har mødt f.eks unge der tager stoffer inden hun tager afsted på college. Min veninde og jeg har joket lidt om det – tænk på de stakkels børn som går i dyr privatskole, derefter dyr privat High School og som så vælger at ville på UC Berkeley (har nogenlunde samme ry som RUC har, eller i hvert fald havde i 80’erne) de får jo et kæmpe chok. Så hellere få chokket lidt ad gangen mens ens barn stadig kommer hjem hver dag og man kan snakke om det.

Efter social studies besøgte vi Science, her er der 3 niveauer i 9.klasse og 4-5 niveauer i 12.klasse, Cathrine sagde bagefter at hendes plan var at starte med Biologi (højeste niveau i Science i 9. klasse) og så arbejde sig igennem så hun forhåbentlig kan tage Astronomi i 12. klasse. Jeg synes det hele lød så spændende at jeg håber at de har tag-din-mor-med- i-skole dage 🙂 Jeg ved godt at jeg ikke skal sætte næsen op efter det, for selvom de evt. har det, så er chancen for at Cathrine vil invitere mig mere end een gang ikke ret stor.

Så kom vi til matematik, og her var vi ret spændte på hvordan det ville se ud, for Cathrine er een af kun 20 elever der kommer til at tage Geometri i 8. klasse, og det har ellers været højeste niveau matematik på M-A. Men det har de heldigvis styr på, de har allerede omkring 50 elever i 9. klasse der tager Algebra II, som ellers først kan tages fra 10. klasse, så det skal nok gå.

Idræt er obligatorisk i 9. klasse, men fra og med 10.klasse behøver man ikke tage Idræt som fag hvis man er med på et af skolens mange sportshold, og der er noget for enhver smag: tennis, vandpolo, volleyball, cross country, golf, basketball, fodbold, dans, cheer, badminton, lacrosse, atletik, svømning, brydning, amerikansk fodbold og softball. Omkring halvdelen af eleverne er med på et af sportsholdene, og mon ikke en stor del af resten er med til at heppe når der er kamp m.v.

Tilsidst besøgte vi fremmed sprog. De tilbyder 3 sprog, fransk, spansk og latin. I spansk tilbyder de i 9. og 10. klasse både som fremmedsprog og som modermålsundervisning. I 11. og 12. klasse er højeste niveau spansk blandet for de 2 linier, så alle bliver undervist sammen og det eneste der tales i timerne er spansk. Supergod måde at lære sproget på og hvis eleverne tager et af de højeste niveuaer og består eksamen, så behøver de ikke tage et fremmedsprog i college – det vil jo være ret smart.

Vi besøgte ikke nogen kreative fag, men der er både drama, musik (herunder band, undervisning i enkelte instrumenter og kor), video produktion, tegning/maling, Web design, sløjd, Industrial Art, keramik, Journalistik m.m.

Og synes man ikke lige at man har nok i skolen og sporten så er der pt. over 30 klubber på skolen, f.eks Robotics, Anime, BBQ, Seinfeld, American Cancer society, Gay Straight Alliance, Speech and Debate, Tie-Dye og mange flere. Der er noget for enhver.

Jeg har i lang tid sagt at jeg vil have at Cathrine skal kigge på i hvert fald 3 forskellige High School, som hun har mulighed for at vælge mellem, jeg har hørt meget godt om M-A (som den hedder i daglig tale), men også noget mindre godt. Jeg må indrømme at jeg er ved at revidere min opfattelse, jeg blev temmelig imponeret og selvom jeg var yderst positiv overfor M-A på forhånd, er jeg det endnu mere nu.

Jeg ender nok med at hive Cathrine med til et par informationsaftner mere og så må vi se hvad hun selv synes. Det er jo halvandet år væk, men da det er en hel ny verden for os, så tror jeg det er godt at begynde at undersøge mulighederne i god tid.

 

Skriv en kommentar